
Кременчуцький політолог Олександр Урін прогнозує, що вибори міських голів та місцевих рад відбудуться лише після того, як нардепи приймуть нове законодавство. Щоправда, чи виконають нарешті обіцянку про «відкриті списки» - поки що залишається загадкою.
Раніше жовтня місцевих виборів бути не може, запевняє Олександр Урін. І пояснює: «Існує досить чіткий план, розписаний у коаліційні угоді парламентської більшості Верховної Ради восьмого скликання. У першому кварталі парламент має прийняти новий закон про вибори народних депутатів за пропорційною системою з відкритими списками. А протягом першого півріччя – новий закон про вибори до місцевих рад (теж за пропорційною системою з відкритими списками, за винятком сільских та селищних рад), до того ж, скоротивши їх максимально можливу чисельність. Одночасно з виборами місцевих депутатів мають відбутись і вибори міських, селищних та сільських голів».
Політолог прогнозує, що нові законодавчі акти можуть бути прийняті до літа. Проте, проблематично встигнути одночасно запровадити й адміністративно-територіальну реформу, що неможливо без внесення відповідних змін до Конституції. Водночас, обов`язковими є конституційні зміни щодо ліквідації обл/райдержадміністрацій, розширення повноважень органів місцевого самоврядування, які мають стати підгрунтям для реальної децентралізації влади. Ці зміни зможе внести ВР не раніше вересня 2015р. згідно з вимогами ХІІІ Розділу Конституції України. Затягувати із цим теж неприпустимо, бо в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень місцевих рад мають відбутись чергові місцеві вибори. Тобто, місцеві голови та місцеві ради нового скликання матимуть суттєво змінені повноваження, тому й проводити весною 2015 р. дострокові місцеві вибори абсолютно недоречно.
«Запровадити пропорційну систему з відкритими списками для місцевих виборів, на мій погляд, простіше, ніж для парламенту, - говорить політолог. – Але питання: яким буде законодавство. Якщо оберуть польський досвід, народ швидко розбереться», тим більше допомогти в цьому вже погодились поляки, підписавши відповідну міжурядову угоду. Також Олександр Урін відзначає: незрозуміла процедура майбутніх виборів міських голів. У коаліційній угоді вказано: вибори в два тури – для великих міст. Але немає чіткого визначення, що таке «велике місто»? Кременчук - велике чи мале місто? «Серед обласних центрів є міста, менші за наше, наприклад, Чернівці. Якщо там будуть вибори в два тури, то Кременчук чим гірший?» - запитує експерт. На думку О.Уріна, ідеальним був би варіант, якби законодавці передбачили вибори в два туди для обласних центрів та міст обласного підпорядкування.
«Льоня-космос ніколи не став би мером Києва, якби вибори тоді були в два тури, - пояснює Олександр Урін. – Але маємо й інший досвід. Уперше такі вибори для усіх міських голів у два тури в Україні були 1994 року. І міським головою Кременчука тоді став… Леонід Білан, , якого майже через рік було звільнено з посади Указом Президента після кількох зверненнь міської ради та рішень судів за порушення законодавчих норм (наприклад, він ледве не заклав під заставу російсько-українського приватного СП будівлю міськради за адресою Перемоги 2) …». Протестний електорат може проголосувати по-різному, частіше - проти чинної влади, але вибори в два тури у великих містах – європейська практика, додає експерт.
Юлія Билина